25 najvažnijih stavki – Check lista za “Crni petak”

Black Friday (aka “Crni petak” ili skraćeno “BF”), je decenijama držao primat kao najveći šoping dan u godini. No razvojem kineske ekonomije, Singles Day, koji vuče korene iz kineske tradicije i uvek pada 11.11, uveliko je prestigao Crni petak po ostvarenom prometu. I mada se brendovi hvataju za svaki povod da se približe kupcu, na našim tržištima Crni petak je i dalje „poznatiji“ povod od dana samaca, te su i ponude prema tržištu u tokom Crnog petka značajno vidljivije.

Kako je Crni petak omiljeni dan za šoping, tržište je naviknuto da za Crni petak očekuje jače akcije i veće popuste, nego što ih proizvođači i ritejleri nude kroz druge promocije. I upravo su mega popusti glavni okidač za kupce da sa posebnom pažnjom istražuju ponude tokom period pre i posle crnog petka. Obratite pažnju na formulaciju „tokom perioda“, jer Crni petak odavno nije više samo jedan dan ili vikend. Veliki deo trgovaca i brendova koji se direktno obraćaju kupcu, je ovaj dan transformisao u „crnu nedelju“ ili „crni mesec“.

Kako bi ohrabili online prodaju, trgovci su sa razvojem e-commerca kreirali Cyber Monday (CM). To je nastavak crnog petka koji se odvija na digitalnim kanalima, a neretko se prdužava i na celu sedmicu: Cyber Week. Pošto BF i CM već uveliko čine jednu celinu, odomaćila se i skraćenica BFCM koja označava ovaj povod, koji mora biti istaknut u svakom kalendaru marketing aktivnosti.

I to nije jedini način kako se ovaj praznik šopinga produžava. Ove, 2023. godine, vodeći američki ritejler Walmart ima dva prodajna datuma povodom Crnog meseca. Prvi, “rani Crni petak” je 10.11, a “pravi”zvanični” Crni petak održavaju 24.11, kada to čine i svi ostali.

Pročitajte ovaj kratki podsetnik i na kraju stranice se nalazi link za preuzimanje ček liste za Crni petak. Na samoj listi je i procena vremenskog okvira – kada koju aktivnost treba preduzeti. U pitanju su 25 najčešćih aktivnosti koje se obavezno preduzimaju, kako bi promocija bila uspešna.

Crni petak je pokretni datum. Njegov datum nije fiksiran, već uvek pada na četvrti (najčešće i poslednji petak) u mesecu novembru. Datum Crnog petka je vezan za američki Dan zahvalnosti, koji je četvrti četvrtak u novembru, tako da BF dolazi dan posle njega.

Postavljanje ciljeva i planiranje

Kao i kod drugih aktivnosti koje se sprovode na tržištu tokom godine, tako i Black Friday promocija treba da bude pažljivo isplanirana. To na prvom mestu znači postavljanje veoma jasnih ciljeva. Iako kompanije za BF znaju da daju jako velike popuste, ovo je aktivnost koja mora da donese jasnu i planiranu korist kompaniji.

Ciljevi koji se postavljaju mogu varirati od Iako merljivih prodajnih ciljeva (npr. povećanje volumena prodaje, čišćenje lagera ili robe koja izlazi iz sezone), preko povećanja broja ulazaka u MP objekte ili na webshopove kupaca, kreiranja planiranih konverzija, poboljšanje CX-a, pa do uticaja na imidž i brend atribute prodavca. Ovi poslednji parametri takodje mogu da se mere, preko naknadnih ispitivanja tržišta.

Iako mantru o planiranju svi znamo, nije retkost da se Crni petak pretvori u stihijsku akciju. Razlog je da su trgovci zaplašeni idejom da konkurencija može izaći sa boljom ponudom. S obzirom da BF uvek pada poslednjeg petka u novembru, nema razloga da ovaj povod ne bude tačno terminski isplaniran u godišnjem prodajnom i marketing planu. Category Manager i Marketing Manager, koji imaju uredne podatke, imaju mogućnost da unapred dobro isplaniraju sadržaj promocije. Za BF nije na odmet i da se deo promotivnih akcija agilno planira “u hodu”, u zavisnosti od faktora kao što su ostvareni/planirani rezultati prodaje, profitne margine, stanje zaliha, kretanja na tržištu i očekivane aktivnosti konkurencije.

Glavni ljudi koji treba da kreiraju predlog koji artikli će učestovati u akciji i sa kojim benefitima (npr. popustima), jesu:

  • Category menadžeri, brend menadžeri, „product owneri“ ili menadžeri nabavke, tj. oni koji su odgovorni za P&L proizvoda/kategorija/brendova;
  • Menadžeri marketinga i prodaje, tj. oni koji upravljaju aktivnostima prema tržištu i CX-om

Check lista za Crni petak za Marketing i Category menadžere

Kao što smo napomenuli, najbolji rezultati se postižu kada planiranje Crnog petka rade zajednički marketing i category management. Upravljanje kategorijama jeste veština koja zahteva i vizionarski duh i strateški pristup sa jedne strane; a sa druge strane sposobnost da se ideje pretvore u planove i sledstveno njima i realizuju.

Kategori menadžeri treba da donesu dve važne odluke – prva jeste izbor artikala, a druga je iznos cenovnog popusta, odnosno sadržaj akcije koja se nudi tržištu. Ovakve odluke se ne donose bez dubinskog poznavanja podataka. Za donošenje informisane odluke o Crnom petku, prioremili smo vam jednu check listu, koja može biti od velike koristi. Pre postavljanja merljivih ciljeva za BF, morate biti upoznati sa sledećim podacima:

  1. Izveštaji o realizovanoj prodaji YTD
  2. Plan prodaje do kraja godine i planirana izlaznost proizvoda
  3. Prodajni rezultati Crnog petka od ranijih godina, kao i svih drugih promo aktivnosti koje ste sprovodili
  4. Planirana i realizovana YTD bruto profitna stopa (Gross Margin) ili RUC (razlika u ceni između ukupne nabavne i neto prodajne cene)
  5. Status zaliha robe i status poručene robe
  6. Godišnji ciljevi i godišnja strategija kompanije (druge kategorije proizvoda i usluga)
  7. Analiza konkurencije (analiza strategije, brenda, cena, prodajnih i medijskih aktivnosti)
  8. Raspoloživost i izbor kanala prodaje za BF
  9. Raspoloživi budžet za marketing komunikacije
  10. Raspoloživost drugih neophodnih resursa i logističke podrške
  11. Zakonska ograničenja
  12. Nivo digitalne osposobljenosti za on-line promociju i prodaju
  13. Status brenda i cenovna strategija brenda
  14. Makroekonomija i situacija na tržištu
  15. Potrebe potrošača i Customer Journey kupaca

Na osnovu ovih informacija, moguće je doneti ispravne odluke vezano za „Crni petak“ promociju, kao što su merljivi ciljevi promocije, period trajanja (dan-vikend-sedmica-mesec, you-name-it…), sa kojim asortimanom, koliki popusti, odnosno sadržaj akcija, kao i koje ključne poruke se komuniciraju.

Preuzmite Check-listu za Crni petak

Ovde možete preuzeti Check-listu sa 25 najvažnijih stavki za realizaciju promocije CRNI PETAK:

Ukoliko želite više informacija ili konsalting/mentoring usluge iz oblasti razvoja brendova, prodaje, marketinga, profitabilnog upravljanja kategorijama, poslovnih strategija, employer brandinga, možete nas kontaktirati preko dugmeta Više informacija ili posetite našu kontakt stranicu. Naš tim je na spreman da se uhvati u koštac sa svakim tržišnim problemom.

Takodje budite slobodni da pogledate stranicu SVE NAŠE USLUGE.