Upravljanje asortimanom za FMCG

Product, Category i Brand menadžeri jesu menadžeri od kojih u najvećoj meri zavisi ostvarivanje ciljeva jedne kompanije. Veliki broj prozvoda koji se svake godine lansira, ne preživi test tržišta i gasi se i pre isteka od 2 godine. Zašto je to tako? Oko 75% proizvoda koji ne uspeju da se probiju na tržište, nisu uspeli zbog nedostatka dubinskog uvida u stvarne potrebe korisnika, odnosno potrošača.

Upravljanje asortimanom u FMCG industriji je disciplina koja dobija zasluženi značaj u savremenom poslovanju. Proizvod, odnosno usluga, jesu ono što zadovoljava potrebe korisnika / potrošača. Bez proizvoda ili usluge, jednostavno rečeno, nema ni ostalih elemenata marketing miksa. U našem stručnom programu „Upravljanje asortimanom“, omogućavamo prilagođavanje programa, u zavisnost da li ste u FMCG, proizvodnoj ili uslužnoj delatnosti, ili poslujete isključivo u B2B okruženju.

Product / Brand Manager (u nekim kompanijama su to i PL menadžer, menadžer razvoja ili menadžer kategorije) upravljaju životom proizvoda. Taj posao često započinje i mnogo pre nego što se proizvod pojavi na tržištu. Upravljanje asortimanom i proizvodima traje tokom svih faza njihovog životnog ciklusa (razvoj, lansiranje, rast, zrelost, opadanje). Cilj upravljanja asortimanom je da omogući da:

  • se tržištu nudi relevantan, profitabilan i optimizovan asortiman;
  • proizvod ima što duže „profitabilne“ faze u životu;
  • da se na vreme predvide svi izazovi i da se pravovremeno izvrši inoviranje ili optimizacija proizvoda / asortimana.

Bez obzira u kojoj ste delatnosti, ako vi niste onaj koji prodaje robu krajnjem kupcu, u velikoj meri ćete zavisiti od trgovaca na malo. Od Menadžera kategorije u maloprodajnim kompanijama zavisi da li će se vaš proizvod ikada pojaviti na tržištu, na koji način – i po kojoj ceni. Ukoliko ste proizvođač ili distributer, trening ćemo prilagoditi vama, ali ćemo vam omogućiti i da razumete kako maloprodajni lanci donose odluke o asortimanu i kako vi možete da utićene na njih:

  • kako Category menadžer formira asortiman i šta mu je važno
  • kako da utičete na to da vaš proizvod postane neophodan Category menadžeru u njegovom asortimanu
  • kako Category menadžer bira cenovnu strategiju za vaš proizvod
  • kako asortiman utiče na pozicioniranje maloprodajne kompanije
  • šta je Category menažeru važno kada bira proizvode za ulistavanje u svoj asortiman
  • kako kreirati proizvode koji prave diferencijaciju u odnosu na konkurenciju
  • kada i zašto Category menadžer odlučuje da neke proizvode izbaci iz asortimana ili ih zameni drugima

Sadržaj programa Upravljanje asortimanom za FMCG

Ovaj program za profesionalce u FMCG industriji smo koncipirali u 7 jednodnevnih modula, koji su svi od izuzetne važnosti za uspešnost rada menadžera koji upravljaju asortimanom:

Modul 01 Uvod u Product i Category Management │Razvoj proizvoda – Design Thinking – faza (1) „Empatija

Uvodni modul nas vodi ka metodologijama kako da shvatamo potrebe potrošača ili korisnika; zašto uvodimo nove proizvode; kako segmentacija tržišta vodi ka uvodjenju novih proizvoda i kako izgleda proces odlučivanja o kupovini iz ugla potrošača (korisnika). U ovom modulu se upoznajemo sa metodologijom DESIGN THINKING i prolazimo kroz njenu prvu fazu: Empatija.

Empatija je možda i najvažnija faza ove metode, jer svi naredni koraci u razvoju i upravljanju proizvodom suštinski zavise od toga koliko smo dobro i duboko shvatili potrebe potrošača / korisnika.

Trajanje modula: 1 radni dan

Modul 02 Design Thinking, faze (2) „Definisanje problema“ i faza (3) „Ideizacija

U drugom po redu modulu nastavljamo sa Product Management-om u delu razvoja novih proizvoda.

Druga faza Design Thinking metodologije je „Definisanje problema“. Ukoliko problem potrošača / korisnika ne definišemo ispravno, odnosno ne fokusiramo se na suštinu njegovog problema, verovatno ni proizvod koji stvaramo neće biti zadovoljavajući.

Ideizacija je treća faza Design Thinking metodologije. U osnovi, to je struktuirani kreativni proces generisanja ideja. Ovaj proces se mora dobro organizovati i ima svoja jasna pravila.

Cilj Modula 2 je da nas usmeri ka proizvodu ka meri ciljne grupe – da ne lutamo, već da budemo fokusirani na iznalaženje najboljeg rešeja za problem koji smo definisali.

Trajanje modula: 1 radni dan

Modul 03 Design Thinking, faze (4) „Prototipiranje“ i faza (5) „Testiranje

Poslednje dve faze razvoja novih proizvoda pomoću Design Thinking metoda jesu Prototiprianje i Testiranje ideja. Ove faze se neretko ponavljaju više puta dok se ne dodje do rezultata koji odgovara očekivanjima zadatka. U prototipiranju učimo kako da na brz, jeftin i jednostavan način prikažemo ideju koju želimo da testiramo. Na osnovu dobrog prototipa, ispitanici zaista mogu da nam daju upotrebljivu povratnu informaciju.

Testiranje jeste brzo, jeftino i sistematsko ispitivanje predloga rešenja. Cilj je da dožemo do konkretnih informacija (ne „sviđa mi se“ – „ne sviđa mi se“), koji će jasno i nedvosmisleno usmeriti finalizaciju proizvoda. Želimo da dođemo do upotrebljive povratne informacije. Naš program je u potpunosti prilagođen zahtevima FMCG industrije, tako da imamo u vidu sve specifičnosti u razvoju proizvoda i ambalaže tipične za FMCG. Upravo ovakav pristup će vam omogućiti da ovu metodologiju koristite na optimalan način, kroz sve faze razvoja proizvoda i/ili ambalaže.

Trajanje modula: 1 radni dan

Modul 04 GO-TO-MARKET: Lansiranje proizvoda/usluge, strategije nastupa i cenovne strategije

Lansiranje, odnosno uvodjenje novog proizvoda ili usluge na tržište je kritična faza u životu proizvoda. Samo dobro pripremljeno lansiranje može dati predvidljive rezultate. Osoba koja je upravlja asortimanom / proizvodim, mora imati razumevanje svih aktivnosti: od razvoja brenda i komunikacije, pripreme timova, preko strategije kanala prodaje i upravljanja kupcima – do egzekucije na samom terenu i definisanja i praćenje KPI.

Naučićemo i kako da odredimo optimalni nivo cena za svaki poizvod u asortimanu. Optimalni nivo cena je onaj koji nam omogućava da ostvarujemo planiranje ciljeve (volumen prodaje, profit), uz održavanje visokog stepena zadovoljstva kupaca.

Trajanje modula: 1 radni dan

Modul 05 Upravljanje brendovima u asortimanu

Izgradnja jednog brenda se razlikuje od upravljanja paletom više brendova. Brend menadžeri u proizvodnim kompanijama su fokusirani na upravljanje jednim brendom ili malim brojem brendova. Sa druge strane, menadžeri kategorija u maloprodaji ne grade brendove – oni biraju koji će brendovi biti u njihovom asortimanu i upravljaju širokom lepezom brendova na svojim policama. U istoj priči su i robne marke koje su u vlasništvu trgovaca i koji imaju povlašćen položaj na tržištu (Privatne robne marke ili PL).

Cilj ovog modula jeste da obuči brend menadžera iz FMCG kompanije da prepozna kako da se na na najbolji način uklopi u potrebe ritejlera, te da obezbedi za svoj brend najbolji mogući status na prodajnom mestu (fizičke i/ili prodavnice) . Teme ovog modula:

  • Suština i razumevanje snage brenda i prenošenje osobina brenda na proizvode
  • Izgradnja i osobine snažnih brendova
  • Asortiman brendova, brend arhitektura, uloge brendova u asortimanu i kako njima upravljati
  • Modeli grupisanja i organizacije brendova u maloprodajnom objektu
  • Kako brendovi rastu?
  • Uloga privatnih robnih marki u asortimanu i kako brendovi mogu na najbolji način da zadovolje potrošača

Trajanje modula: 1 radni dan

Modul 06 Strategije rasta │ Finansijske i nefinansijske analize │ Optimizacija

U ovom modulu se bavimo fazama životnog ciklusa RASTA, ZRELOSTI I OPADANJA, odnosno kako da upravljamo ovim fazama, tako da rast bude što brži, zrelost što duža, a opadanje da nastupi što je moguće kasnije.

Najvažnije nefinansijske i finansijske analize kojim ćemo ovladati će nam pomoći da prepoznajemo izazove u životu proizvoda. Na osnovu toga ćemo preduzimati aktivnosti koje će nam omogućavati da dostižemo sve ciljeve i da permanentno vršimo optimizaciju i inoviranje proizvoda. Dakle, kroz ovaj modul ovladavamo veštinom da uvek pravovremeno prepoznajemo šta se dešava sa našim proizvodima, te koje aktivnosti da preduzimamo u različitim scenarijima.

Sve analize koje primenjujemo su objašnjene razumljivim jezikom i za sve polaznike smo pripremili templejte koji se mogu dalje prilagođavati potrebama korisnika. Najvažnije analize ćemo detaljno proći, preko primera iz prakse.

Trajanje modula: 1 radni dan

Modul 07 Veštine komunikacije za Brand / Category / PL / Product menadžera

Menadžer koji upravlja životom proizvoda ima potrebu da komuniciraju sa širokim dijapazonom kolega, direktora, izvršioca, saradnika… Zato je neophodno da maksimalno usavrši veštine: vođenje sastanaka, efikasna razmena informacija, oblikovanje i prenošenje poruka, upravljanje saradnicima na daljinu, kreiranje upotrebljivih izveštaja, izbor kanala komunikacije i usvajanje tehnika prezentacije i javnog nastupa. Bez razvijenih komunikacionih veština koje obradjujemo u ovom modulu, teško da se može efikasno obavljati posao. Svi drugi rezultati padaju u vodu, ukoliko se zataji na ovom polju.

Veština komunikacija je jedna od ključnih kompetencija, neophodnih za efikasno upravljanje asortimanom.

Trajanje modula: 1 radni dan

Kome je namenjen trening program UPRAVLJANJE ASORTIMANOM za FMCG

Program Upravljanje asortimanom je namenjen svima koji žele da razumeju i usavrše veštine upravljanja proizvodima, bilo da su početnici ili iskusni profesionalci. Kroz program se učimo kako da razmišljamo i planiramo kao STRATEZI asortimana, ali i kako da operativno delujemo, da bismo ostvarivali svoje ciljeve. Ovaj trening je posebno koristan za: 

  • Product managere – kako bi unapredili svoje veštine i naučili najnovije trendove. 
  • Brend menadžere – koji u proizvodnim ili distributerskim kompanijama upravljaju linijama proizvoda ili brendova.
  • Menadžere zadužene za razvoj proizvoda – da ovladaju svim tajnama posla. 
  • Category menadžere u maloprodajnim kompanijama – kako bi kreirali profitabilniji asortiman.
  • Private Label (PL) menadžere – da razvijaju i upravljaju proizvodima u linijama privatnih marki.
  • Startap preduzetnike – koji žele da nauče kako da razviju i lansiraju uspešne proizvode. 
  • Marketinške i prodajne timove – kako bi bolje razumeli proces razvoja proizvoda i njegovu strategiju. 
  • Rukovodioce – koji žele da steknu uvid u product management kako bi bolje podržali svoje timove. 
  • FMCG profesionalce – radi boljeg uvida u jedan od najvažnijih elemenata marketing mixa u domenu roba široke potrošnje – proizvod;
  • One koji žele da pređu u product management – kako bi stekli znanja i veštine za ovu ulogu. 

Ciljevi treninga programa UPRAVLJANJE ASORTIMANOM za FMCG

Trening je prilagođen svima kojiima imaju cilj da:

  1. razviju strateško razmišljanje o razvoju i upravljanju proizvodima, odnosno uslugama;
  2. nauče kako da upravljaju životnim ciklusom proizvoda;
  3. steknu znanje kako da prepoznaju važne događaje i periode u životu proizvoda, koji zahtevaju intervencije;
  4. ovladaju praktični i operativnim znanjima upravljanja asortimanom;
  5. postižu maksimalne rezultate sa svojim portfoliom.

Ostale naše programe relevantne za ovu temu možete pogledati na stranici AKTUELNI PROGRAMI.

Oficijelni Sertifikat

Svi polaznici na kraju treninga dobijaju Oficijelni sertifikat o pohađanju, sa taksativno navedenim obrađenim temama. Sertifikat se izdaje na srpskom i na engleskom jeziku, u elektronskom formatu (PDF).

Naš sertifikat je prepoznat od strane vodećih kompanija i organizacija u regionu. Primer izgleda oficijelnog sertifikata:

Održavanje programa UPRAVLJANJE ASORTIMANOM ZA FMCG

Trening program se sastoji od 6 jednodnevnih modula. Proporučena dinamika održavanja je 1-2 modula na svakih 30 dana. To znači da ceo program može da se kompletira tokom period od 3-6 meseci. Najefikasniji metod jeste održavanje programa uživo (programe realizujemo u celom Adriatic aka. ex-Yu regionu), zbog maksimalne interaktivnosti (praktične vežbe, diskusije, radovi i projekti).

Vreme i mesto održavanja se dogovaraju sa klijentom, a takodje, u zavisnosti od konkrentne delatnosti, program se dodatno personalizuje i prilagođava potrebama klijenta.

Cene, pogodnosti i prijava za trening program

Za detaljne informacije, mogućnostima za personalizaciju programa vašim potrebama, cenama, pogodnostima, kao i za prijavu interesovanja za realizaciju programa, molimo da nas kontaktirate putem e-maila.

Ostale programe za ovu sezonu možete pogledati na stranici AKTUELNI PROGRAMI. Ne zaboravite da je „bukamarkirate“, jer se redovno osvežava aktuelnim programima. Više informacija o nama, možete pronaći na stranici O NAMA.