CATEGORY MANAGEMENT / BRAND MANAGEMENT (Prilagođava se za FMCG, uslužne ili B2B kompanije)
Product i Brand menadžeri jesu menadžeri koji od kojih u pretežnoj meri zavisi ostvarivanje ciljeva jedne kompanije. Veliki broj prozvoda koji se svake godine lansira, ne preživi test tržišta i gasi se i pre isteka od 2 godine. Zašto je to tako? Oko 75% proizvoda koji ne uspeju da se probiju na tržište, nisu uspeli zbog nedostatka dubinskog uvida u stvarne potrebe korisnika, odnosno potrošača.
Upravljanje asortimanom u FMCG industriji je disciplina koja dobija zasluženi značaj u savremenom poslovanju. Proizvod, odnosno usluga, jesu ono što zadovoljava potrebe korisnika / potrošača. Bez proizvoda ili usluge, jednostavno rečeno, nema ni ostalih elemenata marketing miksa. U našem stručnom programu „Upravljanje asortimanom“, omogućavamo prilagođavanje programa, u zavisnost da li ste u FMCG, proizvodnoj ili uslužnoj delatnosti, ili poslujete isključivo u B2B okruženju.
Product / Brand Manager (ponekad su to i PL menadžer, menadžer razvoja ili menadžer kategorije) upravlja životom proizvoda. Taj posao često započinje i mnogo pre nego što se proizvod pojavi na tržištu. Upravljanje asortimanom i proizvodima traje tokom svih faza njihovog životnog ciklusa (razvoj, lansiranje, rast, zrelost, opadanje). Cilj upravljanja asortimanom je da omogući da:
- se tržištu nudi relevantan, profitabilan i optimizovan asortiman;
- proizvod ima što duže „profitabilne“ faze u životu;
- da se na vreme predvide svi izazovi i da se pravovremeno izvrši inoviranje ili optimizacija proizvoda / asortimana.
Bez obzira u kojoj ste delatnosti, ako vi niste onaj koji prodaje robu krajnjem kupcu, u velikoj meri ćete zavisiti od trgovaca na malo. Od Menadžera kategorije u maloprodajnim kompanijama zavisi da li će se vaš proizvod ikada pojaviti na tržištu, na koji način – i po kojoj ceni. Ukoliko ste proizvođač ili distributer, trening ćemo prilagoditi vama, tako da vaš tim razume:
- kako Category menadžer formira asortiman i šta mu je važno
- kako da budete sigurni da je vaš proizvod neophodan Category menadžeru u njegovom asortimanu
- kako Category menadžer bira cenovnu strategiju za vaš proizvod
- kako asortiman utiče na pozicioniranje maloprodajne kompanije
- šta je Category menažeru važno kada bira proizvode za ulistavanje u svoj asortiman
- kako kreirati proizvode koji prave diferencijaciju u odnosu na konkurenciju
- kada i zašto Category menadžer odlučuje da neke proizvode izbaci iz asortimana
Sadržaj programa Upravljanje asortimanom za FMCG
Ovaj program za profesionalce u FMCG industriji smo koncipirali u 6 modula, koji su svi od izuzetne važnosti za uspešnost rada menadžera koji upravlja asortimanom:
Modul 01 Uvod u Product i Category Management │Razvoj proizvoda – Design Thinking – faza (1) „Empatija„
Uvodni modul nas vodi ka metodologijama kako da shvatamo potrebe potrošača ili korisnika; zašto uvodimo nove proizvode; kako segmentacija tržišta vodi ka uvodjenju novih proizvoda i kako izgleda proces odlučivanja o kupovini iz ugla potrošača (korisnika). U ovom modulu se upoznajemo sa metodologijom DESIGN THINKING i prolazimo kroz njenu prvu fazu: Empatija. Empatija je možda i najvažnija faza ove metode, jer svi naredni koraci u razvoju i upravljanju proizvodom suštinski zavise od toga koliko smo dobro i duboko shvatili potrebe potrošača / korisnika.
Trajanje modula: 1 radni dan
Modul 02 Design Thinking, faze (2) „Definisanje problema“ i faza (3) „Ideizacija„
Druga faza Design Thinking metodologije je „Definisanje problema“. Ukoliko problem potrošača / korisnika ne definišemo ispravno, odnosno ne fokusiramo se na suštinu njegovog problema, verovatno ni rezultat neće biti zadovoljavajući.
Ideizacija je treća faza Design Thinking metodologije. U osnovi, to je kreativni proces generisanja ideja. Ovaj proces se mora dobro organizovati i ima svoja jasna pravila. Cilj ovog modula koji obuhvata 2 faze Design Thinking je da nas usmeri – da ne lutamo, već da budemo fokusirani na iznalaženje najboljeg rešeja za problem koji smo definisali.
Trajanje modula: 1 radni dan
Modul 03 Design Thinking, faze (4) „Prototipiranje“ i faza (5) „Testiranje„
Poslednje dve faze Design Thinking metoda jesu isprobavanje i testiranje ideja. Ove faze se neretko ponavljaju više puta dok se ne dodje do rezultata koji odgovara očekivanjima zadatka. U prototipiranju učimo kako da na brz, jeftin i jednostavan način prikažemo ideju koju želimo da testiramo. Na osnovu dobrog prototipa, ispitanici zaista mogu da nam daju upotrebljivu povratnu informaciju.
Testiranje jeste brzo, jeftino i sistematsko ispitivanje predloga rešenja. Cilj je da se prikupi upotrebljiva povratna informacija koja se može iskoristiti u pravcu finalizacije proizvoda ili usluge. Obuhvata ne samo metodlologiju samog ispitivanja, nego i kako precizno definisati osobe koji će nam dati najkorisnije povratne informacije. Naš program je u potpunosti prilagođen zahtevima FMCG industrije, tako da imamo u vidu sve specifičnosti u razvoju proizvoda i ambalaže. Upravo ovakav pristup će vam omogućiti da ovu metodologiju koristite na optimalan način, kroz sve faze razvoja proizvoda i/ili ambalaže.
Trajanje modula: 1 radni dan
Modul 04 GO-TO-MARKET: Lansiranje proizvoda/usluge, strategije nastupa i cenovne strategije
Lansiranje, odnosno uvodjenje novog proizvoda ili usluge na tržište je kritična faza u životu proizvoda. Samo dobro pripremljeno lansiranje može dati predvidljive rezultate. Osoba koja je upravlja asortimanom / proizvodim, mora imati razumevanje svih aktivnosti: od razvoja brenda i komunikacije, pripreme timova, preko strategije kanala prodaje i upravljanja kupcima – do egzekucije na samom terenu i definisanja i praćenje KPI.
Naučićemo i kako da odredimo optimalni nivo cena za svaki poizvod u asortimanu. Optimalni nivo cena je onaj koji nam omogućava da ostvarujemo planiranje ciljeve (volumen prodaje, profit), uz održavanje visokog stepena zadovoljstva kupaca.
Trajanje modula: 1 radni dan
Modul 05 Upravljanje brendovima u asortimanu
Izgradnja jednog brenda se razlikuje od upravljanja paletom više brendova. Brend menadžeri u proizvodnim kompanijama su fokusirani na upravljanje jednim brendom ili malim brojem brendova. Sa druge strane, menadžeri kategorija u maloprodaji ne grade brendove – oni biraju koji će brendovi biti u njihovom asortimanu i upravljaju širokom lepezom brendova na svojim policama. U istoj priči su i robne marke koje su u vlasništvu trgovaca i koji imaju povlašćen položaj na tržištu (PL).
Cilj ovog modula jeste da obuči brend menadžera iz FMCG kompanije da prepozna kako da se na na najbolji način uklopi u potrebe ritejlera, te da obezbedi za svoj brend najbolji mogući status na prodajnom mestu (fizičke i/ili prodavnice) . Teme ovog modula:
- Suština i razumevanje snage brenda i prenošenje osobina brenda na proizvode
- Izgradnja i osobine snažnih brendova
- Asortiman brendova, brend arhitektura, uloge brendova u asortimanu i kako njima upravljati
- Modeli grupisanja i organizacije brendova u maloprodajnom objektu
- Kako brendovi rastu?
- Uloga privatnih robnih marki u asortimanu i kako brendovi mogu na najbolji način da zadovolje potrošača
Trajanje modula: 1 radni dan
Modul 06 Strategije rasta │ Finansijske i nefinansijske analize │ Optimizacija
U ovom modulu se bavimo fazama životnog ciklusa RASTA, ZRELOSTI I OPADANJA, odnosno kako da upravljamo ovim fazama, tako da rast bude što brži, zrelost što duža, a opadanje da nastupi što je moguće kasnije.
Najvažnije nefinansijske i finansijske analize kojim ćemo ovladati će nam pomoći da prepoznajemo izazove u životu proizvoda. Na osnovu toga ćemo preduzimati aktivnosti koje će nam omogućavati da dostižemo sve ciljeve i da permanentno vršimo optimizaciju i inoviranje proizvoda. Dakle, kroz ovaj modul ovladavamo veštimom da uvek pravovremeno prepoznajemo šta se dešava sa našim proizvodima, te koje aktivnosti da preduzimamo u različitim scenarijima.
Trajanje modula: 1 radni dan
Modul 07 Veštine komunikacije za Brand / Category / PL / Product menadžera
Menadžer koji upravlja životom proizvoda ima potrebu da komuniciraju sa širokim dijapazonom kolega, direktora, izvršioca, saradnika… Zato je neophodno da maksimalno usavrši veštine: vođenje sastanaka, efikasna razmena informacija, oblikovanje i prenošenje poruka, upravljanje saradnicima na daljinu, kreiranje upotrebljivih izveštaja, izbor kanala komunikacije i usvajanje tehnika prezentacije i javnog nastupa. Bez razvijenih komunikacionih veština koje obradjujemo u ovom modulu, teško da se može efikasno obavljati posao. Sve druge veštine padaju u vodu, ukoliko se zataji na ovom polju.
Veština komunikacija je jedna od ključnih kompetencija, neophodnih za efikasno upravljanje asortimanom.
Trajanje modula: 1 radni dan

Kome je namenjen trening program UPRAVLJANJE ASORTIMANOM za FMCG
Program Upravljanje asortimanom je namenjen svima koji žele da razumeju i usavrše veštine upravljanja proizvodima, bilo da su početnici ili iskusni profesionalci. Kroz program se učimo kako da razmišljamo i planiramo kao STRATEZI asortimana, ali i kako da operativno delujemo, da bismo ostvarivali svoje ciljeve. Ovaj trening je posebno koristan za:
- Product managere – kako bi unapredili svoje veštine i naučili najnovije trendove.
- Brend menadžere – koji u proizvodnim ili distributerskim kompanijama upravljaju linijama proizvoda ili brendova.
- Menadžere zadužene za razvoj proizvoda – da ovladaju svim tajnama posla.
- Category menadžere u maloprodajnim kompanijama – kako bi kreirali profitabilniji asortiman.
- Private Label (PL) menadžere – da razvijaju i upravljaju proizvodima u linijama privatnih marki.
- Startap preduzetnike – koji žele da nauče kako da razviju i lansiraju uspešne proizvode.
- Marketinške i prodajne timove – kako bi bolje razumeli proces razvoja proizvoda i njegovu strategiju.
- Rukovodioce – koji žele da steknu uvid u product management kako bi bolje podržali svoje timove.
- FMCG profesionalce – radi boljeg uvida u jedan od najvažnijih elemenata marketing mixa u domenu roba široke potrošnje – proizvod;
- One koji žele da pređu u product management – kako bi stekli znanja i veštine za ovu ulogu.

Ciljevi treninga programa UPRAVLJANJE ASORTIMANOM za FMCG
Trening je prilagođen svima kojiima imaju cilj da:
- razviju strateško razmišljanje o razvoju i upravljanju proizvodima, odnosno uslugama;
- nauče kako da upravljaju životnim ciklusom proizvoda;
- steknu znanje kako da prepoznaju važne događaje i periode u životu proizvoda, koji zahtevaju intervencije;
- ovladaju praktični i operativnim znanjima upravljanja asortimanom;
- postižu maksimalne rezultate sa svojim portfoliom.
Ostale naše programe relevantne za ovu temu možete pogledati na stranici AKTUELNI PROGRAMI.
Oficijelni Sertifikat
Svi polaznici na kraju treninga dobijaju Oficijelni sertifikat o pohađanju, sa taksativno navedenim obrađenim temama. Sertifikat se izdaje na srpskom i na engleskom jeziku, u elektronskom formatu (PDF).
Naš sertifikat je prepoznat od strane vodećih kompanija i organizacija u regionu. Primer izgleda oficijelnog sertifikata:

Održavanje programa UPRAVLJANJE ASORTIMANOM ZA FMCG
Trening program se sastoji od 6 jednodnevnih modula. Proporučena dinamika održavanja je 1-2 modula na svakih 30 dana. To znači da ceo program može da se kompletira tokom period od 3-6 meseci. Najefikasniji metod jeste održavanje programa uživo (programe realizujemo u celom Adriatic aka. ex-Yu regionu), zbog maksimalne interaktivnosti (praktične vežbe, diskusije, radovi i projekti).
Vreme i mesto održavanja se dogovaraju sa klijentom, a takodje, u zavisnosti od konkrentne delatnosti, program se dodatno personalizuje i prilagođava potrebama klijenta.
Cene, pogodnosti i prijava za trening program
Za detaljne informacije, mogućnostima za personalizaciju programa vašim potrebama, cenama, pogodnostima, kao i za prijavu interesovanja za realizaciju programa, molimo da nas kontaktirate putem e-maila.
Ostale programe za ovu sezonu možete pogledati na stranici AKTUELNI PROGRAMI. Ne zaboravite da je „bukamarkirate“, jer se redovno osvežava aktuelnim programima. Više informacija o nama, možete pronaći na stranici O NAMA.
